divendres, 12 de juny del 2009

Experiments contra natura



“Aleshores vaig agafar un goril•la que tenia i, sobre aquest, treballant amb cura infinita i resolent dificultat rera dificultat, vaig fer el meu primer home. Tota una setmana, nit i dia, el vaig anar emmotllant. Amb ell era principalment el cervell el que requeria emmotllament; calia afegir-hi molt, canviar moltes coses. Em va semblar prou bon espècimen del tipus negroide, quan vaig haver-lo acabat, i mentre ell jeia embenat, lligat, immòbil davant meu. Només quan tingué la vida asegurada el vaig deixar anar, i vaig tornar a aquesta cambra on vaig trobar Montgomery en un estat molt semblant al de vosté…Vaig passar-me molts dies educant aquella bèstia; la vaig tenir un total de tres o quatre mesos. Li vaig ensenyar uns rudiments d’anglès, quatre idees de números, fins li vaig fer llegir l’alfabet. Era lent, encara que he conegut idiotes més lents. Va començar amb una taula rasa, mentalment; no tenia cap record d’allò que havia estat. Quan va tenir les cicatrius prou segellades, i quan ja no era més que una criatura adolorida i encarcarada, i podia conversar una miqueta, el vaig fer sortir i el vaig presentar als Kanakas, com si fos un polissó.”

D’aquesta manera el Dr. Moreau explica com va iniciar els seus experiments contra natura a Edward Prendick, narrador de l'Illa del Dr. Moreau. En Prendick naufraga en aquesta illa i és testimoni d’uns fets esgarrifosos que explicarà després al seu nebot un cop retornat a la seva residència habitual, onze mesos després.


Amb aquesta obra l’escriptor anglès H. G. Wells ha esdevingut un clàssic de la literatura juvenil del gènere de ciencia-ficció. I tant ressó o més han obtingut altres obres seves com: La màquina del temps, L’home invisible o La guerra dels móns.

Han estat nombroses les adaptacions cinematogràfiques de les seves obres. D’aquesta en concret se n’han fet tres versions dels anys 1933 (amb Charles Laughton i Bela Lugosi), 1977 (amb Burt Lancaster i Michael York) i 1966 (amb Marlon Brando i Val Kilmer).

Fins i tot en un episodi de Los Simpson el Dr. Hibbert emula el Dr. Moreau!!!.